Nr. 2262 din 29 decembrie 2005
privind autorizarea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează
să desfăşoare pe propria răspundere activităţi
specifice transportului feroviar
Act de
bază
#B: Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2262/2005
Acte
modificatoare
#M1: Ordinul ministrului
transporturilor nr. 1360/2007*, abrogat prin Ordinul
ministrului transporturilor nr. 1465/2008 (#M2)
#M2: Ordinul ministrului transporturilor nr. 1465/2008
Actele
normative marcate cu asterisc (*) sunt în prezent modificate, abrogate sau
respinse şi modificările efectuate prin aceste acte normative asupra Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului nr. 2262/2005 nu mai sunt de actualitate.
Modificările
şi completările efectuate prin actele normative enumerate mai sus
sunt scrise cu font italic. În faţa fiecărei modificări sau
completări este indicat actul normativ care a
efectuat modificarea sau completarea respectivă, în forma #M1,
#M2
etc.
#B
În temeiul prevederilor art. 4 lit. f) din
anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Feroviare Române - AFER, ale art. 2 alin. (1) lit. d) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.663/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Centrului Naţional de Calificare şi Instruire
Feroviară - CENAFER şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004*) privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul ordin:
#CIN
*) Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 a fost
abrogată. A se vedea Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007.
#B
ART. 1
În scopul asigurării cerinţelor privind
siguranţa circulaţiei trenurilor, securitatea transporturilor şi
calitatea serviciilor în transportul feroviar, personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează
să desfăşoare pe propria răspundere activităţi
specifice transportului feroviar de organizare, de conducere şi de
efectuare a circulaţiei trenurilor şi/sau a operaţiunilor de
manevră, de conducere şi de deservire a vehiculelor feroviare
motoare, de manipulare a instalaţiilor de siguranţă a
circulaţiei, de verificare, de întreţinere şi/sau de revizie
tehnică a elementelor infrastructurii feroviare şi a vehiculelor
feroviare trebuie să fie autorizat în condiţiile prezentului ordin.
ART. 2
(1)
În sensul prezentului ordin prin
unitate feroviară se înţelege administratorul de infrastructură
feroviară, gestionarii de infrastructură feroviară
neinteroperabilă, deţinătorii de linii ferate industriale, operatorii
de transport feroviar licenţiaţi, operatorii de manevră
feroviară autorizaţi, furnizorii feroviari autorizaţi pentru
construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii
feroviare, precum şi orice alt operator economic al cărui personal
desfăşoară activităţile prevăzute la art. 1.
(2)
Unităţile feroviare
sunt obligate să utilizeze în
desfăşurarea activităţilor prevăzute la art. 1 numai personal cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei autorizat conform
prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
(1)
Autorizarea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care
urmează să desfăşoare pe propria
răspundere activităţi specifice transportului feroviar, se
efectuează de Autoritatea Feroviară Română - AFER, la solicitarea
unităţilor feroviare sau a persoanelor fizice, în condiţiile
prezentului ordin.
(2) Condiţiile pentru
organizarea şi desfăşurarea examenului de autorizare a
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei,
care urmează să desfăşoare pe
propria răspundere activităţi specifice transportului feroviar
prevăzute la art. 1, se
asigură de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire
Feroviară - CENAFER.
ART. 4
(1)
Autorizarea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care
urmează să desfăşoare pe propria
răspundere activităţi specifice transportului feroviar
prevăzute la art. 1, se
efectuează în condiţiile stabilite în Normele pentru autorizarea
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care urmează să desfăşoare pe propria
răspundere activităţi specifice transportului feroviar,
prevăzute în anexa nr. 1 la
prezentul ordin.
(2)
Lista funcţiilor personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care
urmează să desfăşoare pe propria răspundere
activităţi specifice transportului feroviar, operaţii specifice
altor funcţii, tipuri de instalaţii de siguranţă a
circulaţiei şi activităţi specifice în activitatea de
manevră şi/sau de conducere a trenurilor, pentru care este
obligatorie autorizarea, precum şi modelul-cadru al permisului de
conducere pe tip de locomotivă-automotor şi al autorizaţiilor
sunt prevăzute în anexa nr. 2 la
prezentul ordin.
ART. 5
Condiţiile şi duratele minime de
instruire practică şi de stagiu în vederea autorizării se
stabilesc de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire
Feroviară - CENAFER prin decizie a directorului general, cu avizul
Autorităţii Feroviare
Române - AFER. ART. 6
Prestaţiile efectuate de Autoritatea
Feroviară Română - AFER şi de Centrul Naţional de
Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER în vederea
autorizării, precum şi eliberarea de duplicate se efectuează pe
bază de tarife aprobate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului.
ART. 7
Autoritatea Feroviară Română - AFER,
Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER,
precum şi unităţile feroviare vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
ART. 8
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
ART. 9
La data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice prevederi contrare din Ordinul ministrului transporturilor şi
telecomunicaţiilor nr. 1.789/1984 privind
perfecţionarea pregătirii profesionale a lucrătorilor din
transporturi şi telecomunicaţii, din Dispoziţia
preşedintelui Societăţii Naţionale de Căi Ferate
Române nr. 1/75/1996 privind organizarea activităţii de
perfecţionare a pregătirii profesionale, a verificării periodice
şi a autorizării personalului, din Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.
716/2001 privind autorizarea mecanicilor de locomotivă-automotor pentru a
deservi mijloace de tracţiune şi/sau instalaţiile de
siguranţă a circulaţiei cu care sunt echipate acestea, în
activitatea de manevră şi sau remorcare a trenurilor, precum şi
din alte reglementări specifice îşi încetează aplicabilitatea.
ART. 10
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage
răspunderea juridică potrivit legii.
ART. 11
Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
NORME
pentru autorizarea personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, care urmează să desfăşoare
pe propria răspundere activităţi specifice transportului
feroviar
SECŢIUNEA 1
Generalităţi
ART. 1
În scopul asigurării cerinţelor privind
siguranţa circulaţiei trenurilor, securitatea transporturilor şi
calitatea serviciilor în transportul feroviar, personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează
să desfăşoare pe propria răspundere activităţi
specifice transportului feroviar de organizare, de conducere şi de
efectuare a circulaţiei trenurilor şi/sau a operaţiunilor de
manevră, de conducere şi de deservire a vehiculelor feroviare
motoare, de manipulare a instalaţiilor de siguranţă a
circulaţiei, de verificare, de întreţinere şi/sau de revizie
tehnică a elementelor infrastructurii feroviare şi a vehiculelor
feroviare, denumit în continuare personal cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, trebuie să fie autorizat în
condiţiile prezentelor norme.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea personalului
ART. 2
(1)
Autorizarea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care
urmează să desfăşoare
activităţile prevăzute la art. 1,
se efectuează de Autoritatea Feroviară Română - AFER,
denumită în continuare AFER, la solicitarea scrisă a
unităţii feroviare sau a persoanelor fizice, în condiţiile
prezentelor norme.
(2)
Condiţiile pentru derularea
examenului de autorizare a personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei se asigură de Centrul Naţional de Calificare şi
Instruire Feroviară - CENAFER, denumit în continuare CENAFER, prin
dotări proprii sau pe bază de contracte încheiate cu
unităţi feroviare.
(3) Autorizarea
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
se efectuează în următoarele cazuri:
a) după absolvirea cursurilor de calificare sau de
recalificare pentru activităţile prevăzute la art. 1;
b)
după efectuarea programului
de stagiu întocmit de unitatea feroviară angajatoare, avizat de AFER, sau
a unor etape specifice acestuia, pentru persoanele cu studii superioare;
c) pentru
efectuarea unor activităţi specifice unei funcţii pentru care
este obligatorie autorizarea;
d)
pentru efectuarea de
operaţii specifice ale unor activităţi suplimentare funcţiei
pentru care deţine autorizaţie şi pentru care este obligatorie
autorizarea;
e) pentru
conducerea unui tip de locomotivă-automotor sau a altui tip de vehicul
feroviar motor;
f) pentru manipularea unui tip de instalaţie de
siguranţă a circulaţiei pentru care este obligatorie
autorizarea;
g)
pentru conducerea sau deservirea
de vehicule feroviare noi/modernizate, la manipularea de tipuri de instalaţii
de siguranţă a circulaţiei noi/modernizate sau la efectuarea
unor activităţi sau operaţii specifice noi;
h) la reluarea activităţii personalului care a
întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive.
ART. 3
În vederea autorizării personalului cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei, unităţile feroviare au
următoarele obligaţii:
a) să
verifice îndeplinirea condiţiilor specifice minime de instruire
practică şi de stagiu în vederea autorizării;
b) să pună la dispoziţie dotările specifice proprii
necesare derulării probelor practice în vederea autorizării, în baza
convenţiilor încheiate cu CENAFER;
c) să
asigure participarea personalului la examenul de autorizare;
d) să transmită la AFER şi CENAFER, în
termenele stabilite, documentele necesare autorizării.
ART. 4
(1) Comisia de examinare în vederea autorizării personalului
propriu unităţilor feroviare va fi
compusă din:
a)
un reprezentant de specialitate
al Inspectoratului de Stat Feroviar din cadrul AFER, în calitate de preşedinte;
b) un
reprezentant al CENAFER, atestat de AFER conform reglementărilor
specifice, în calitate de membru;
c)
un reprezentant al unităţii feroviare, atestat de AFER conform
reglementărilor specifice, în calitate de membru.
(2)
Comisia de examinare se
aprobă de directorul general al AFER, la propunerea inspectorului de stat
şef, în baza nominalizărilor transmise de CENAFER şi de
conducerea unităţii feroviare.
(3) Comisia
de examinare în vederea autorizării persoanelor fizice va fi compusă
din:
a)
un reprezentant de specialitate
al Inspectoratului de Stat Feroviar din cadrul AFER, în calitate de preşedinte;
b)
doi reprezentanţi ai CENAFER, atestaţi de AFER conform
reglementărilor specifice, în calitate de membri.
ART. 5
(1) Candidaţilor care au obţinut
calificativul "corespunzător" în urma susţinerii examenului
de autorizare li se eliberează un document care
poate fi, după caz:
a) autorizaţie;
b) permis de conducere pe tip de locomotivă-automotor,
denumit în continuare permis de conducere.
(2) Autorizaţia sau permisul de conducere se
eliberează de AFER în baza procesului-verbal întocmit de comisia de
examinare.
(3) Autorizaţia este
valabilă pe perioadă nelimitată, în condiţiile vizării
sale la 5 ani de AFER, dacă personalul cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei:
a) a fost
declarat "corespunzător" la ultima verificare profesională
periodică;
b) este "apt" medical şi psihologic pentru
funcţia pentru care a fost autorizat.
(4)
Permisul de conducere este valabil pe perioadă
nelimitată, cu condiţia preschimbării sale la fiecare 5 ani.
ART. 6
(1) Autorizaţia dă dreptul posesorului
să efectueze pe propria răspundere activităţile specifice
funcţiei pentru care a fost autorizat, să efectueze operaţii
specifice altor funcţii, să manipuleze tipuri de instalaţii de
siguranţă a circulaţiei pentru care a fost autorizat, să
conducă tipuri de vehicule feroviare motoare, altele decât locomotive-automotoare
şi să desfăşoare activităţi specifice în
activitatea de manevră şi/sau de conducere a trenurilor.
(2) Permisul de conducere dă dreptul
posesorului să conducă un anumit tip de
locomotivă-automotor, cu obligativitatea obţinerii unei
autorizaţii pentru efectuarea unor activităţi specifice în
activitatea de manevră şi/sau de conducere a trenurilor.
ART. 7
(1) Candidaţii care au obţinut
calificativul "necorespunzător" în urma susţinerii
examenului de autorizare se pot prezenta la o a doua examinare după cel
puţin 30 de zile, dar nu mai mult de 3 luni de la data primului examen.
(2) Candidaţii care nu au promovat a doua
examinare se pot prezenta la a treia examinare după o perioadă de 6
luni de la a doua examinare, numai după efectuarea unui nou stagiu în
vederea autorizării, durata stagiului fiind egală cu durata
prevăzută în cazul întreruperii activităţii mai mult de 12
luni consecutive.
SECŢIUNEA a 3-a
Suspendarea/retragerea autorizaţiilor
ART. 8
(1)
Autorizaţia/autorizaţiile, după caz, se suspendă şi
îşi încetează temporar valabilitatea atunci când:
a)
pe durata cercetării
cauzelor care au stat la baza producerii de accidente sau evenimente feroviare
comisia de cercetare solicită acest lucru - până la termenul dispus
de comisia de cercetare;
b)
personalul autorizat se face
vinovat de producerea accidentelor sau a evenimentelor feroviare, dacă s-a
dispus acest lucru prin dosarul de cercetare - până la termenul dispus
prin dosarul de cercetare;
c)
personalul autorizat care conform
deciziei comisiei medicale/psihologice de siguranţa circulaţiei eliberează
un aviz "inapt temporar" din punct de vedere medical şi/sau
psihologic pentru funcţia în care a fost autorizat - până la
obţinerea avizului din partea comisiei medicale/psihologice a avizului
"apt";
d)
personalul autorizat are avizul
medical şi/sau psihologic expirat pentru funcţia în care a fost
autorizat - până la prezentarea avizului "apt";
e)
personalul autorizat nu a fost
verificat profesional periodic la termenele stabilite conform reglementărilor
specifice sau a fost declarat "necorespunzător" în urma
verificării profesionale periodice - până la obţinerea
rezultatului "corespunzător" la verificarea profesională
periodică;
f) personalul autorizat a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive
în activităţile specifice funcţiei pentru care a fost autorizat,
în conducerea tipurilor de vehicule feroviare motoare, în
desfăşurarea activităţilor specifice de manevră
şi/sau de conducere a trenurilor (inclusiv pe pante mari şi în sistem
simplificat), în
desfăşurarea
operaţiunilor specifice altor activităţi şi în manipularea
tipurilor de instalaţii de siguranţă a circulaţiei, care
sunt înscrise în autorizaţie - până la promovarea examenului de
reautorizare.
(2)
Autorizaţia/autorizaţiile, după caz, se retrag şi îşi
încetează definitiv valabilitatea atunci când:
a)
personalul autorizat se face
vinovat de producerea accidentelor sau a evenimentelor feroviare, dacă s-a
dispus acest lucru prin dosarul de cercetare;
b) personalul
autorizat devine "inapt" din punct de vedere medical şi/sau
psihologic pentru funcţia în care
fost
autorizat.
(3) Unităţile feroviare au obligaţia să
procedeze la ridicarea imediată a autorizaţiilor pentru cazurile
prevăzute la alin. (1) lit. c), d), e), f)
şi la alin. (2) lit. b).
ART. 9
(1)
Personalul posesor al
legitimaţiei speciale de control şi inspecţie de stat poate
propune suspendarea/retragerea autorizaţiei în cazurile prevăzute la art. 8 în baza unei note de constatare,
adusă la cunoştinţă unităţii feroviare
angajatoare, care va proceda la ridicarea
imediată a autorizaţiei.
(2)
După ridicarea
autorizaţiei, unitatea feroviară o va transmite în termen de maximum
5 zile lucrătoare la AFER, iar în cazul în care autorizaţia nu poate
fi ridicată, unitatea feroviară va notifica acest fapt la AFER, în
acelaşi termen, motivând cauzele.
(3)
Dreptul de a dispune suspendarea
sau retragerea autorizaţiei personalului utilizat în funcţii cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei revine conducerii
AFER.
ART. 10
AFER va transmite
unităţii feroviare în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
autorizaţiei sau notificării prevăzute la art. 9 alin. (2),
în scris, decizia privind suspendarea/retragerea
autorizaţiei/autorizaţiilor, după caz.
ART. 11
Dacă în cadrul
acţiunilor de control sau inspecţie de stat personalul AFER posesor
al legitimaţiei speciale de control şi inspecţie de stat
constată existenţa unuia dintre cazurile prevăzute la art. 8 care nu a fost respectat de unitatea
feroviară, se dispune suspendarea sau retragerea, după caz, a autorizaţiei/autorizaţiilor personalului care nu
a fost tratat şi se dispun măsurile legale ce se impun împotriva
celor vinovaţi. Acest fapt va fi notificat
imediat, în scris, unităţii feroviare şi conducerii AFER.
ART. 12
(1)
Prin suspendarea
autorizaţiei, personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei i se interzice pe durata stabilită dreptul de a efectua pe propria răspundere activităţile
specifice înscrise în autorizaţie.
(2)
Pentru perioada suspendării
unitatea feroviară poate solicita autorizarea într-o altă
funcţie a posesorului autorizaţiei suspendate, în condiţiile
prezentelor norme.
ART. 13
(1)
După expirarea perioadei de
suspendare AFER notifică în scris unitatea feroviară şi
înmânează autorizaţia sub semnătură reprezentantului
unităţii feroviare.
(2)
Pentru cazul prevăzut la art. 8 alin. (1) lit.
b), autorizaţia se înmânează reprezentantului unităţii
feroviare numai după obţinerea calificativului
"corespunzător" la o verificare profesională
suplimentară a personalului căruia i s-a suspendat autorizaţia.
ART. 14
(1)
Prin retragerea
autorizaţiei, personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei i se retrage dreptul de a efectua pe
propria răspundere activităţile specifice înscrise în
autorizaţie.
(2)
Pentru personalul căruia i-a
fost retrasă autorizaţia, eliberarea unei noi autorizaţii de
acelaşi tip se va face după minimum 12 luni de la data retragerii
acesteia şi efectuarea unui nou stagiu în vederea autorizării, în
condiţiile prezentelor norme.
SECŢIUNEA a 4-a
Programarea şi organizarea examenului de autorizare
ART. 15
(1) Examinarea în vederea autorizării personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei necesită
parcurgerea următoarelor etape:
a) solicitarea
unităţii feroviare sau, după caz, a persoanei fizice;
b) verificarea
îndeplinirii condiţiilor obligatorii pentru participarea la examenul de
autorizare;
c)
programarea, stabilirea locului
şi a datei de desfăşurare a examenului şi numirea comisiei
de examinare în vederea autorizării;
d) asigurarea
condiţiilor pentru derularea examenului de autorizare;
e) desfăşurarea
examenului, care constă în:
- proba de
evaluare a cunoştinţelor teoretice şi corectarea
lucrărilor;
- proba de
evaluare a deprinderilor practice şi acordarea calificativului;
f) stabilirea
rezultatelor în comisie şi întocmirea procesului-verbal de examinare;
g) întocmirea documentelor în vederea eliberării
autorizaţiei.
(2)
Responsabilităţile de
la alin. (1) lit. c) şi
g) revin AFER, cele de la lit. b) şi d) revin
CENAFER, cele de la lit. a) revin unităţii
feroviare sau persoanei fizice, iar cele de la lit. e) şi
f) revin comisiei de examinare.
ART. 16
(1)
Pentru autorizarea personalului
propriu, unităţile feroviare vor depune la CENAFER dosarul individual
al fiecărui candidat, care trebuie să conţină documente din
care să reiasă calificarea de bază, pregătirea
profesională a candidatului, stagiile efectuate, rezultatul ultimei
verificări profesionale periodice (dacă este cazul), dovada că
este "apt" medical şi psihologic pentru funcţia pentru care
solicită autorizarea, precum şi personalul propriu nominalizat pentru
participarea în comisia de examinare.
(2)
Documentele din dosarele
individuale prevăzute la alin. (1) se vor
certifica pentru conformitate cu originalul de compartimentul resurse umane al
unităţii feroviare solicitante sau de un notar autorizat, în cazul persoanelor
fizice.
ART. 17
(1)
CENAFER va verifica dosarele
şi va transmite în scris AFER, în maximum 10 zile lucrătoare, lista
persoanelor care îndeplinesc condiţiile pentru examinare, nominalizarea
personalului CENAFER pentru participarea în comisia de examinare şi
propunerea privind locul desfăşurării examinării.
(2)
AFER, după verificarea
documentelor prevăzute la alin. (1), va transmite CENAFER, în termen de 5
zile lucrătoare, documente privind:
a) aprobarea componenţei comisiei de examinare, a locului
şi a datei desfăşurării examinării;
b) lista cu persoanele admise pentru examinare şi,
după caz, motivarea cauzelor eventualelor respingeri.
(3)
CENAFER va
comunica unităţii feroviare, în termen de 5 zile lucrătoare de
la primirea documentelor prevăzute la alin. (2), următoarele:
a) lista cu persoanele
admise pentru examinare şi, după caz, motivarea cauzelor eventualelor
respingeri; b) componenţa comisiei de examinare, locul şi data
desfăşurării examinării;
c) tarifele
de examinare, respectiv cele de eliberare a autorizaţiilor, precum şi
conturile AFER şi CENAFER în care se achită aceste tarife.
ART. 18
Data desfăşurării
examinării în vederea autorizării nu poate depăşi 30 de
zile lucrătoare de la solicitarea unităţii feroviare.
ART. 19
Pentru persoanele fizice care
solicită examinarea în vederea autorizării se vor parcurge
aceleaşi etape de la art. 16 şi 17 din prezentele
norme.
SECŢIUNEA a 5-a
Desfăşurarea examenului de autorizare
ART. 20
Comisia de examinare în vederea autorizării îşi
desfăşoară activitatea numai în componenţă completă.
ART. 21
Comisia de examinare acceptă
participarea la examinare în vederea autorizării numai a persoanelor
cuprinse în lista prevăzută la art. 17 alin. (3) lit. a) şi
care fac dovada achitării tarifelor menţionate la art. 17 alin. (3) lit. c).
ART. 22
Persoanele fizice pot
susţine examinarea în vederea autorizării în acelaşi timp cu
personalul aparţinând unităţilor feroviare, evaluarea
rezultatelor stabilindu-se în acest caz de comisia prevăzută la art. 4 alin. (3) din prezentele norme.
ART. 23
(1)
Comisia de examinare în vederea
autorizării va stabili subiectele de evaluare a
cunoştinţelor teoretice şi durata probei teoretice, care va fi
de minimum 2 ore şi de maximum 4 ore.
(2) Evaluarea
cunoştinţelor teoretice se face prin lucrare scrisă sau prin
test tip grilă.
(3)
Lucrarea scrisă
prevăzută la alin. (2) este grupată pe
materii de examinare, fiecare materie având minimum 5 subiecte.
(4)
Testul tip grilă
prevăzut la alin. (2) este grupat pe materii,
fiecare materie conţinând minimum 3 întrebări. Testul va avea prevăzut
minimum 3 răspunsuri sugerate, care pot fi:
a) nici un răspuns corect; b) un singur
răspuns corect.
(5)
În cazul probei practice
evaluarea se face prin aprecierea în timpul probei a
aptitudinilor şi a deprinderilor, precum şi a modului de aplicare a cunoştinţelor
teoretice.
ART. 24
(1) Aprecierea nivelului de pregătire la examenul în vederea
autorizării se face astfel: I. la proba teoretică:
a) pentru lucrarea scrisă:
- cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare membru
al comisiei de examinare pentru fiecare subiect; în cazul în care
diferenţa notelor acordate de membrii comisiei pentru un subiect este de 2
puncte sau mai mare, preşedintele comisiei mediază şi
stabileşte nota la subiectul respectiv;
- media aritmetică a
notelor acordate pentru subiectele unei materii, calculată cu două
zecimale, constituie nota pentru materia respectivă de examinare;
- în cazul în care la una dintre materiile de
examinare candidatul a obţinut media aritmetică sub 5,00 (cinci), nota
finală la lucrarea scrisă nu se mai calculează, candidatul fiind
declarat "necorespunzător" la examenul de autorizare;
- media aritmetică a
notelor pentru fiecare materie de examinare, calculată cu două
zecimale, constituie nota finală la lucrarea scrisă;
- candidatul care a
obţinut nota finală la lucrarea scrisă de cel puţin 5,00
(cinci) este declarat "corespunzător" la proba teoretică;
b) pentru testul tip grilă:
- cu 10 puncte pentru fiecare răspuns corect sau 0 puncte
pentru fiecare răspuns greşit;
- media aritmetică a
punctelor acordate pentru întrebările unei materii, calculată cu
două zecimale, constituie nota pentru materia respectivă de
examinare;
- în cazul în care la una dintre materiile de
examinare candidatul a obţinut media aritmetică sub 5,00 (cinci), nota
finală la lucrarea test tip grilă nu se mai calculează,
candidatul fiind declarat "necorespunzător" la examenul de
autorizare;
- media aritmetică a
notelor calculate cu două zecimale pentru fiecare materie de examinare
constituie nota finală la lucrarea tip test grilă;
- candidatul care a
obţinut nota finală la lucrarea test tip grilă de cel puţin
5,00 (cinci) este declarat "corespunzător" la proba
teoretică;
II. la proba practică - în funcţie de
aptitudinile şi deprinderile dovedite candidatul va fi declarat
"corespunzător" sau "necorespunzător".
(2)
Candidatul care obţine calificativul "corespunzător" la
proba teoretică şi practică este
declarat autorizat.
SECŢIUNEA a 6-a
Stabilirea rezultatelor examenului de autorizare, întocmirea
documentelor, eliberarea autorizaţiei
ART. 25
(1) După
susţinerea examenului în vederea autorizării se întocmeşte un proces-verbal de examinare.
(2) Procesul-verbal
de examinare va conţine următoarele date:
a) locul şi data desfăşurării examenului de
autorizare;
b) datele de identificare a candidaţilor,
notele pentru fiecare subiect, mediile aritmetice la materiile de examinare,
notele finale la proba teoretică, precum şi calificativele
obţinute la cele două probe;
c)
tipul de autorizaţie pentru
care s-a stabilit rezultatul examenului, pentru fiecare candidat care a
obţinut calificativul "corespunzător";
d) componenţa comisiei.
(3)
Procesul-verbal de examinare se
întocmeşte în 3 exemplare (câte un exemplar
pentru fiecare membru al comisiei) şi este semnat de către toţi
membrii comisiei, respectiv în două exemplare, la examinarea persoanelor fizice.
(4)
În procesul-verbal de examinare
se va consemna şi personalul care a obţinut
calificativul "necorespunzător" şi, dacă este cazul,
personalul care a absentat la examenul de autorizare.
(5)
Pentru personalul care a fost
declarat necorespunzător sau care a absentat la
examenul de autorizare, AFER şi CENAFER nu va restitui tarifele
corespunzătoare autorizării. Pentru cazuri justificate conducerea
AFER poate decide reprogramarea examinării persoanelor care au
absentat, fără plata suplimentară a tarifelor corespunzătoare
autorizării.
ART. 26
(1)
Directorul general AFER va semna autorizaţia sau, după caz, permisul de
conducere pentru fiecare candidat care a obţinut calificativul
"corespunzător" la examenul de autorizare.
(2)
AFER va
afişa la sediul său rezultatele examenului de autorizare, în termen
de cel mult 3 zile lucrătoare de la data susţinerii examenului.
(3)
Autorizaţiile sau permisele
de conducere se vor elibera, sub semnătură, reprezentantului
unităţii feroviare sau, după caz, persoanei fizice, în termen de
cel mult 5 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor
examenului de autorizare.
(4)
Dacă autorizaţiile sau
permisele de conducere nu au fost ridicate de la AFER în termen de 12 luni de
la data susţinerii examenului din cauze imputabile unităţilor
feroviare sau, după caz, persoanelor fizice, examenul de autorizare se
anulează.
ART. 27
Datele referitoare la autorizarea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, respectiv numele
şi prenumele personalului autorizat, seria, numărul şi data
eliberării permisului de conducere/autorizaţiei, se vor consemna în
Registrul de evidenţă a autorizaţiilor, care este gestionat de
AFER.
SECŢIUNEA a 7-a
Contestaţii
ART. 28
(1)
Contestaţiile privind
rezultatele examenului de autorizare se depun în scris la AFER, în termen de
două zile lucrătoare de la data afişării rezultatului
examenului.
(2)
Soluţionarea
contestaţiilor se va face în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei, de către o
comisie având componenţa prevăzută la art. 4, nominalizată de directorul general al AFER.
Reprezentanţii comisiei vor fi alţii decât cei care au participat în
comisia de autorizare.
SECŢIUNEA a 8-a
Dispoziţii tranzitorii
ART. 29
(1)
Autorizaţiile emise
până la data intrării în vigoare a prezentului ordin rămân
valabile până la data eliberării noului model, dacă nu îşi
încetează temporar/definitiv valabilitatea pentru cazurile prevăzute
la art. 8 din prezentele norme.
#M2
(2)
AFER va elibera noul model de autorizaţie
şi permisul de conducere conform prezentelor norme, astfel încât
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
să le deţină până la data de 31 decembrie 2009.
(3)
***
Abrogat
#M2
ART. 30
(1)
Unităţile feroviare vor solicita la AFER eliberarea noului
model de autorizaţie şi/sau a permisului de conducere până la
data de 30 iunie 2009.
#B
(2)
Pentru obţinerea noului
model de autorizaţie şi/sau a permisului de conducere
unităţile feroviare vor depune la CENAFER un dosar individual al
salariatului, pentru care solicită eliberarea noului model, care va
cuprinde: autorizaţiile pe care le deţine salariatul, calificarea de
bază, pregătirea profesională, rezultatul verificării
profesionale periodice şi avizul medical şi psihologic pentru
funcţia pentru care se solicită autorizarea.
(3)
CENAFER va verifica documentele
depuse şi va transmite unităţii feroviare în termen de 10 zile lucrătoare
de la primirea documentelor şi a achitării tarifului aferent
verificării avizul pentru eliberarea unui permis de conducere şi/sau
a noului model de autorizaţie.
(4)
La solicitarea unităţii
feroviare, AFER va elibera noul model de
autorizaţie şi/sau permis de conducere, în baza avizului CENAFER.
(5)
AFER va
percepe pentru eliberarea noului model de autorizaţie şi/sau permis
de conducere, în condiţiile alin. (4), tariful corespunzător
eliberării de duplicate.
Dispoziţii finale
ART. 31
Eliberarea permiselor de conducere, a
autorizaţiilor şi a duplicatelor, precum şi gestionarea acestora
se asigură de AFER.
ART. 32
(1) Eliberarea,
retragerea, pierderea permiselor de conducere şi a
autorizaţiilor se publică în Buletinul AFER.
(2)
Permisele de conducere şi
autorizaţiile pierdute se declară nule. La cererea unităţii
feroviare sau, după caz, a persoanei fizice, AFER poate elibera un duplicat.
ART. 33
CENAFER va arhiva dosarele
personalului examinat, care au stat la baza susţinerii examenului în
vederea autorizării.
LISTA
funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, care urmează să desfăşoare
pe propria răspundere activităţi specifice transportului
feroviar, operaţii specifice altor funcţii, tipuri de instalaţii
de siguranţă a circulaţiei şi activităţi
specifice în activitatea de manevră şi/sau de conducere a trenurilor,
pentru care este obligatorie autorizarea, precum şi modelul-cadru al
permisului de conducere pe tip de locomotivă-automotor şi al
autorizaţiilor
ART. 1
(1)
Lista funcţiilor cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei din sistemul de
transport feroviar, pentru care este obligatorie
autorizarea personalului, este aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.663/2004 şi este prevăzută
în anexa nr. 1 la aceasta, listă ce poate fi
actualizată prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor
şi turismului.
(2)
Funcţia de responsabil SC de
la furnizorii feroviari autorizaţi pentru construirea, modernizarea,
repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, precum şi
cea de la deţinătorii de linii ferate industriale pot fi exercitate distinct
sau prin cumul cu o funcţie cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, numai după autorizare.
ART. 2
(1)
Personalul care a obţinut calificarea de mecanic de locomotivă-automotor,
pentru a putea conduce un anumit tip de locomotivă-automotor, trebuie
să deţină un permis de conducere.
(2)
Pentru efectuarea unor
activităţi specifice în activitatea de manevră şi/sau de
conducere a trenurilor mecanicul de locomotivă-automotor trebuie să
deţină o autorizaţie pentru:
a) activitatea de manevră în echipă
completă; b) activitatea de manevră în sistem simplificat; c)
conducerea trenurilor de călători;
d) conducerea trenurilor de marfă;
e) conducerea trenurilor pe pante mari;
f) conducerea trenurilor
de călători şi marfă (excepţie fac trenurile directe
de marfă) în sistem simplificat (fără mecanic ajutor);
această autorizare permite şi activitatea de manevră în sistem
simplificat;
g)
manipularea unor instalaţii
de siguranţă a circulaţiei noi sau modernizate cu care sunt
echipate locomotivele;
h)
efectuarea de operaţii specifice altor funcţii sau manipularea unor
tipuri de instalaţii de siguranţă a circulaţiei
prevăzute la art. 4 din prezenta
anexă.
(3)
Personalul care deserveşte locomotive în activitatea de manevră
şi/sau de conducere a trenurilor, respectiv mecanicul ajutor
locomotivă-automotor, trebuie să
deţină o autorizaţie pentru exercitarea acestei funcţii.
(4) Pentru efectuarea unor operaţii specifice
altor funcţii sau pentru manipularea unor tipuri de instalaţii de
siguranţă a circulaţiei prevăzute la art. 4 din prezenta anexă, personalul de la
alin. (1) trebuie să fie autorizat.
ART. 3
Personalul care conduce sau deserveşte alte
tipuri de vehicule feroviare motoare precum drezine-pantograf, maşini
grele de cale, maşini grele de sudura căii etc. trebuie să deţină o autorizaţie pentru
exercitarea acestei funcţii.
ART. 4
Operaţiile specifice altor funcţii
şi tipurile ale instalaţii de siguranţă a circulaţiei
pentru care este obligatorie autorizarea sunt
următoarele:
- efectuarea probei frânei automate;
- manipularea instalaţiilor de încălzit şi de
iluminat ale vagoanelor;
- manipularea
instalaţiilor de încărcare-descărcare ale vagoanelor şi
asigurarea părţilor mobile ale vagoanelor;
- manipularea instalaţiilor de
siguranţă a circulaţiei, cu care sunt echipate locomotivele,
pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în
circulaţia trenurilor, în cazul conducerii simplificate (fără
mecanic ajutor);
- manevrarea macazului necentralizat;
- manipularea barierei mecanice sau a barierei automate;
- instalaţii de
centralizare electromecanică - CEM (cu şi fără bloc de linie
automat - BLA, simplificat - BLAS sau semiautomat cu relee - BLSAR, CELS etc.);
- instalaţii de
centralizare electrodinamică - CED (cu şi fără bloc de
linie automat - BLA, simplificat - BLAS sau semiautomat cu relee - BLSAR, pe
linie simplă sau dublă, multiplă cu sens specializat sau
banalizat);
- instalaţii
de centralizare electronică - CE;
- instalaţii
de centralizare dispecer;
-
instalaţii de asigurare cu
încuietori cu chei, cu şi fără bloc pentru controlul
poziţiei macazurilor şi semnalelor;
- instalaţii
de mecanizare şi de automatizare a trierii vagoanelor;
- masa de
manevră şi coloana de manevră;
- instalaţii
de comandă de la distanţă a separatoarelor;
- manipularea unor instalaţii de siguranţă a
circulaţiei noi sau modernizate.
ART. 5
Modelul-cadru
al permisului de conducere pe tip de locomotivă-automotor este următorul:
-
faţă -
_____________________________________________________________________________
| |
|
| |
| |
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI |
| |
| |
AUTORITATEA FEROVIARĂ
ROMÂNĂ - AFER |
| |
| |
|
| |
| |
PERMIS DE CONDUCERE |
| |
| |
pentru
locomotivă-automotor tip .......... |
| |
| |
Seria
.......... Nr. .......... |
| |
| |
|
| |
| |
MECANIC LOCOMOTIVĂ-AUTOMOTOR |
| |
| |
................................................ |
| |
| |
(numele, prenumele şi CNP) |
| |
| |
|
| |
| |
Data eliberării:
............................ |
| |
| |
Data preschimbării:
......................... |
| |
| |
|
| |
| |
Director general, |
| |
| |
(numele,
prenumele şi semnătura L.S.) |
| |
|_____________________________________________________________________________|
- verso -
_____________________________________________________________________________
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
Permisul de
conducere dă dreptul posesorului să conducă un anumit tip |
| |
| |
de
locomotivă-automotor, cu obligativitatea obţinerii unei
autorizaţii |
| |
| |
pentru
efectuarea unor activităţi specifice în activitatea de manevră |
| |
| |
şi/sau de conducere a trenurilor. |
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
Prezentul
permis este valabil pe perioadă nelimitată, cu condiţia |
| |
| |
eliberării unui nou permis la 5 ani. |
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
| |
|
| |
|_____________________________________________________________________________|
ART. 6
Modelul-cadru al autorizaţiei pentru
exercitarea funcţiei este următorul (se
elaborează pentru toate funcţiile cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei din sistemul de transport feroviar, exclusiv
pentru funcţia de mecanic locomotivă-automotor):
_____________________________________________________________________________
| |
|
|
|
| |
| |
|
MINISTERULTRANSPORTURILOR,
CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI |
| |
|
| |
|
AUTORITATEA
FEROVIARĂ ROMÂNĂ - AFER |
| |
|
| |
|
|
|
| |
| |
|
|
AUTORIZAŢIE |
| |
| |
|
pentru
exercitarea funcţiei |
| |
|
| |
|
................................... |
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
|
Seria
.......... |
Nr. .......... |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
Numele |
.............prenumele |
............... CNP .................... |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
Data eliberării:
............................ |
|
| |
|
| |
|
|
|
| |
| |
|
|
Director
general, |
| |
| |
|
(numele, prenumele şi semnătura L.S.) |
| |
|
| |
|
|
|
| |
|_____________________________________________________________________________|
- verso –
_____________________________________________________________________________
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
Autorizaţia dă dreptul titularului
să efectueze pe propria răspundere |
| |
||||||
| |
activităţile specifice funcţiei. |
|
|
|
|
| |
||
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
Prezenta
autorizaţie este valabilă pe perioadă nelimitată, în |
|
| |
|||||
| |
condiţiile
respectării prevederilor care au stat la baza eliberării |
|
| |
|||||
| |
acesteia şi a vizării sale la 5
ani. |
|
|
|
| |
|||
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
|
VIZE
PERIODICE |
|
|
|
| |
|
| |
_______________________________________________________________________ |
|
| |
|||||
| |
|
Valabilă |
|
Valabilă |
|
Valabilă |
|
Valabilă |
|
Valabilă |
|
Valabilă |
| |
| |
| |
| până |
| până |
| până |
| până |
| până |
| până |
| |
| |
| |
| la
.......| la .......| la .......| la .......| la .......| la .......| |
| |
||||||
| |
| (se aplică| (se aplică|
(se aplică| (se aplică| (se aplică| (se aplică| |
| |
||||||
| |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| |
| |
|
|___________|___________|___________|___________|___________|___________| |
| |
|||||||
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|_____________________________________________________________________________|
ART. 7
Modelul-cadru al autorizaţiei pentru
efectuarea de operaţii specifice altor funcţii, pentru manipularea
unor tipuri de instalaţii de siguranţă a circulaţiei
şi pentru efectuarea unor activităţi specifice în activitatea de
manevră şi/sau de conducere a trenurilor, pentru care este obligatorie autorizarea, este următorul:
_____________________________________________________________________________
| |
|
|
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
|
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI |
| |
|
| |
|
AUTORITATEA FEROVIARĂ
ROMÂNĂ - AFER |
| |
|
| |
|
|
|
| |
| |
|
AUTORIZAŢIE |
| |
|
| |
|
pentru .................... |
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
|
Seria
.......... |
Nr. .......... |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
Funcţia |
................. Numele
............. |
prenumele ............... |
| |
| |
CNP ..................... |
|
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
Data eliberării:
............................ |
|
| |
|
| |
|
|
|
| |
| |
|
Director general, |
| |
|
| |
|
(numele,
prenumele şi semnătura L.S.) |
| |
|
| |
|
|
|
| |
|_____________________________________________________________________________|
-
verso -
_____________________________________________________________________________
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
Autorizaţia dă dreptul titularului
să efectueze pe propria răspundere |
| |
||||||
| |
operaţiile
specifice altor funcţii/să manipuleze tipurile de instalaţii
de| |
|||||||
| |
siguranţa circulaţiei/să efectueze
activităţile specifice în activitatea |
| |
||||||
| |
de manevră şi/sau de conducere a trenurilor, înscrise în
autorizaţie. |
|
| |
|||||
| |
Prezenta
autorizaţie este valabilă pe perioadă nelimitată, în |
|
| |
|||||
| |
condiţiile respectării prevederilor care au stat la baza
eliberării |
|
| |
|||||
| |
acesteia şi a vizării sale la 5 ani. |
|
|
|
| |
|||
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
|
|
VIZE
PERIODICE |
|
|
|
| |
|
| |
_______________________________________________________________________ |
|
| |
|||||
| |
|
Valabilă |
| Valabilă |
| Valabilă |
| Valabilă |
| Valabilă |
| Valabilă |
| |
| |
| |
| până |
| până |
| până |
| până |
| până |
| până |
| |
| |
| |
| la ....... |
| la ....... |
| la ....... |
| la ....... |
| la ....... |
| la ....... |
| |
| |
| |
| (se aplică| (se aplică| (se
aplică| (se aplică| (se aplică| (se aplică| |
| |
||||||
| |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| timbru) |
| |
| |
| |
|___________|___________|___________|___________|___________|___________| | |
|||||||
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|_____________________________________________________________________________|
---------------